some one like you

Rabu, 6 Mei 2020

Suasana menunggu senja/maghrib/berbuka



Sambil menunggu masuknya waktu maghrib atau masuknya waktu berbuka pada bulan Ramadhan, irama inilah yang diperdengarkan di radio pada tahun-tahun 60an dan 70an. Untuk mendengar irama tersebut sila klik link diatas. 


Radio jenama Philips yang seakan-akan ini. Radio inilah penghibur utama di era itu. 
Model Philips B3X75U adalah radio yang diimport, dibuat di Holland pada tahun 1957. Ia adalah penerima superheterodyne 5 injap, dan merangkumi jalur siaran dan dua jalur gelombang pendek.
Kabinet bakelite dalam gaya Eropah dengan lima butang gaya piano butang tekan untuk menukar jalur dan mempunyai dua tombol. Labelnya dalam dua bahasa. Ia mempunyai label FERROCEPTOR untuk menunjukkan penyesuaian slug. Butang tekan tangan kiri dilabel ARRET / OFF dan mematikan kuasa radio. Semua butang tekan lain menghidupkan radio. Butang tekan seterusnya dilabel PU dan digunakan untuk input audio dari pemain rakaman atau pengambilan. Butang tekan tengah dilabel PO / MW dan memilih jalur siaran. Butang tekan seterusnya dilabel OC2 / SW dan merupakan jalur gelombang pendek kedua. Butang sebelah kanan dilabel OC1 / SW dan merupakan jalur gelombang pendek pertama. Tombol tangan kiri adalah kenop sepusat dua, dengan tombol luar yang lebih besar sebagai kawalan kelantangan, dan tombol pusat yang lebih kecil sebagai kawalan nada. Tombol tangan kanan mempunyai gaya yang sama, tetapi kedua-dua tombol adalah kawalan penalaan. Skala dail dilabel dalam meter, dengan gelombang MEDIUM 200 hingga 550 meter, gelombang pendek 2 adalah 50 hingga 120 meter, dan gelombang pendek 1 14 hingga 44 meter. Skala dail juga berlabel dan dengan stesen radio Eropah, seperti Marchl, London, Lisboa, Budapest, Porto11, Tripoli, Paris, Hilvers1, Praha, Bermunster, Velthem, Rabat, Roma, Aleppo, Bruxelles, Oran, Hilvers, Sofia, Lisboa, Lyon, RCPorto, Brussel, Kaherah, Cyprus dan Tel Aviv.
Radio adalah reka bentuk tanpa transformer, biasanya disebut set AC / DC, atau set casis panas. Ini kerana satu sisi plumbum input daya disambungkan ke casis. Ini boleh menjadi masalah keselamatan, jika kabel atau palam utama mempunyai pembalikan, atau jika soket kuasa atau pendawaian rumah tersambung dengan salah. Radio ditutup sepenuhnya untuk mengelakkan pengguna daripada bersentuhan dengan mana-mana bahagian logam, tetapi ini tidak melindungi anggota servis. Cara paling selamat adalah selalu menggunakan pengubah pengasingan semasa mengerjakan radio tanpa transformer. Kelebihan reka bentuk tanpa transformer, adalah penjimatan kos kerana tidak mempunyai transformer kuasa, dan kemampuan untuk menjalankan radio dari bekalan utama DC, yang digunakan di Eropah dan UK, pada tahun 1930-an. Saya menambah transformer 240 hingga 110 volt luaran, yang disambungkan secara kekal, untuk menjadikan radio selamat.
Radio dapat berjalan dari 110 V atau 220 V, dengan menetapkan suis. Tetapan yang lebih tinggi menggunakan perintang penurunan luka wayar yang besar. Injap adalah jenis Eropah dengan voltan pemanas yang tidak biasa. UY42 mempunyai pemanas 31 volt, UL84 memiliki pemanas 45 volt, UBC81 mempunyai pemanas 14 volt, UF89 memiliki pemanas 12 volt, dan UCH81 mempunyai pemanas 19 volt. Apabila semua pemanas disambungkan secara bersiri, mereka akan menyambung hingga 121 volt, dan dapat disambungkan terus ke saluran elektrik. Semuanya menarik 100 mA. Penyearah UY42 adalah dioda tunggal dengan katod yang dipanaskan secara tidak langsung. Penebat katod pemanas tinggi, untuk pengasingan elektrik. Ia menggunakan pangkalan RIMLOCK, yang merupakan pangkalan miniatur 8 pin dengan benjolan di kaca, untuk memasukkan soket. Semua injap lain mempunyai asas miniatur 9 pin.
Injap output audio UL84 adalah pentode. UBC81 adalah dioda triode ganda dan digunakan sebagai audio pre-amplifier, detector, dan AGC diode. UF89 adalah pentode dan digunakan sebagai penguat IF 452 kHz. UCH81 adalah triode heptode dan digunakan sebagai pengayun dan pengadun. Ia mempunyai batang ferit sebagai udara dalaman. Radio cukup sensitif dan berfungsi dengan baik.
Semasa saya mendapat radio, ia dibongkar dalam kotak kadbod. Nasib baik semua bahagian hadir. Saya agak berhati-hati dalam bekerja di radio ini, kerana reputasi yang dimiliki oleh set tanpa transformer. Oleh itu, saya menggunakan pengubah pengasingan semasa ia tidak sesuai. Saya juga menggunakan varikos untuk menaikkan daya secara perlahan. Saya mengganti kapasitor suapan audio dari preamp ke output audio, kerana ia melewati beberapa DC. Dengung lembut muncul dan radio mula berfungsi. Sensitiviti rendah, jadi saya menyelaraskan IF, tetapi salah satu slug pecah. Saya membongkar transformer IF dan membaikinya. Sensitiviti bertambah baik. Suis memerlukan pembersihan untuk membuat tali gelombang pendek berfungsi. Saya menjumpai kotak, transformer 240 hingga 110, dan memasangnya secara kekal di plag utama. Saya perhatikan retakan di kaca injap output audio, tetapi radio terus berfungsi, mengabaikan kenyataan ini.
Litar dan spesifikasi
hak cipta
Ray Robinson vk2no 


Bahagian dalam radio berkenaan. Banyak terdapat taik-taik bewarna kuning.


Radio ini menggunakan kuasa enam biji bateri saiz A terletak dikawasan bertanda.


Dipangkin inilah tempat melepak menunggu masuk waktu maghrib/berbuka sambil mendengar radio.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan